XML Sitemap (Карта на сайта) е пътна карта за вашия уебсайт. Тя дава на търсачките и потребителите лесен достъп до ключови страници и съдържанието във вашият уеб сайт. Картата на сайта може да бъде жизненоважна, когато става въпрос за успех в SEO, но как точно работи? Защо имате нужда от XML Sitemap и как да създадете карта за вашия сайт?
Съдържание
Какво представлява XML Sitemap?
Картата на сайта позволява на търсачките и посетителите да се ориентират в нейните страници и съдържание. Като цяло те могат да бъдат разделени на два типа: XML карти на сайта и HTML карти на сайта.
Всъщност XML карта на сайта е по същество файл, който съхранява информация за страниците, видеоклиповете и друго съдържание на вашия сайт, както и връзката между тях. Всичко това се основава на данните, които сами добавяте към файла.
Когато има XML карта на сайта, търсачките могат да обхождат уебсайт по -интелигентно , като по този начин научават ценна информация за него. Това включва кога е бил последно актуализиран, колко често се обновява съдържанието му и дали са налични алтернативни езикови версии на сайта.
HTML картите на сайтове междувременно са визуални съдържания, насочени към посетителите на сайта, а не към търсачките. Тяхната основна цел е да помогнат на потребителите да се ориентират във вашия уебсайт, но те също могат да имат предимства за SEO.
За какво се използва XML Sitemap
Най-просто казано картата на сайта позволява на уеб администраторите да посочват най-важните страници и съдържание на уебсайта си и да предават тази информация на търсачките. Това дава на Google и неговите конкуренти по-ясна представа за структурата на вашия сайт и представа за естеството на съдържанието, което хоства.
Това включва фини подробности за видео, изображения и други медийни файлове на вашия уебсайт. Например, видеозапис на карта на сайта може да каже на Google за колко време работи клипът, към коя категория принадлежи и дали има оценка за подходяща за възрастта потребители, която да е наясно. Междувременно записът на изображение може да хвърли светлина върху темата, типа на файла и правата за използване.
Предоставянето на тази ключова информация на търсачките, за да им помогне да разберат по -добре контекста на вашия уебсайт и как да го категоризират. Това може да даде тласък на вашия сайт за SEO.
Необходимост
Картите на сайтове могат да бъдат полезни, ако вашият сайт е особено голям. Например, ако има архив от страници, които не са свързани добре, или съдържа огромно количество медийни файлове. Въпреки това самите Google потвърдиха, че „карта на сайта може да подобри обхождането на вашия сайт“ в повечето случаи.
Има някои ситуации, в които XML Sitemap (Карта на сайта) е по-важна от другите. Но по-голямата част от уеб сайтовете биха имали полза от наличието и и никога няма да бъдете наказани за това.
И малко история
Google представи XML Sitemap още през лятото на 2005г., за да помогне на уеб разработчиците да направят сайтовете си по-удобни за търсене, като публикуват изчерпателен списък с връзки. Уеб гигантът стартира съвместна инициатива с Yahoo и Microsoft на следващата година в подкрепа на Sitemap 0.90 – следващата версия на схемата на уеб технологията. Те насърчават широкото му приемане.
До април 2007г. Ask.com и IBM добавиха имената си в списъка на поддръжниците на карта на сайта, докато Google, Yahoo и MSN добавиха автоматично откриване за карти на сайтове в своите търсачки. С помощта на Google правителствата на щата Аризона, Калифорния, Юта и Вирджиния бяха сред първите големи организации, които добавиха карти на сайтове към своите уеб сайтове по-късно същата година.
Структура
По-долу можете да видите как изглежда необработеният код за стандартен XML запис на карта на сайта:
<url> <loc>http://www.mywebsite.com/webpage</loc> <lastmod>2020-09-09</lastmod> <changefreq>monthly</changefreq> <priority>1</priority> </url>
- къде се намира тази страница (loc)
- кога за последно е актуализирана (lastmod)
- колко често съдържанието му се променя (changefreq)
- колко е важен в контекста на уеб сайта (приоритет)
Changefreq и приоритетът, по-специално, са важни маркери, тъй като те могат да определят кога и колко често роботите на търсачките посещават вашия уеб сайт, което може да има далечни последици.
Ако създавате карта на сайта ръчно, ще трябва да овладеете използването на тези тагове. Но за щастие има доста полезни онлайн инструменти с които можем да генерираме нашата XML Sitemap (Карта на сайта). Може би най-популярният такъв е XML-Sitemaps.com.
Видове XML карти
Както вече споменахме, те обикновено са разделени на два типа : HTML карта и XML Sitemap (Карта на сайта). И двете могат да донесат ползи за SEO, но има важни разлики между тях, които ще трябва да разберете.
Нека започнем с разнообразието на HTML, тъй като досега не сме ги изследвали в никакви подробности. Те са предимно полезни за посетителите на вашия сайт, като им предлагат ясни пътища за навигация в неговите страници и съдържание. HTML карта на сайта е основно център, който излага съдържанието на вашия сайт във видим формат за потребителя. Добавянето на каскадни таблици със стилове (CSS) може да направи преживяването по-привлекателно за тях.
Освен че подобрява удобството на потребителя на вашия сайт, наличието на HTML карта на сайта може да подобри SEO на вашия уеб сайт, но техните XML колеги правят това по-голям приоритет.
Всъщност XML Sitemap на сайтове се използват само от търсачките за обхождане на съдържанието на вашия сайт. Те не са предназначени да бъдат видими за посетителите на сайта, тъй като те са под формата на xml файл, поставен в главната директория на уебсайта.
Те не само предоставят пътна карта за Google и сътрудничеството. за да следват, те съдържат конкретна информация за вашия уеб сайт. Например колко често се актуализира. Така търсачките могат да го разберат контекстуално и да го класират по подходящ начин.
Как да създадем XML Sitemap
Създаването на XML Sitemap ръчно включва много работа. За да започнете, трябва да прегледате добре структурата на вашия сайт и да съставите шаблон за неговите страници и съдържание. След това създайте йерархия на страниците въз основа на начина, по който искате те да бъдат индексирани.
След това ще трябва ръчно да кодирате своите URL адреси и да потвърдите кода, преди да добавите картата на сайта към root и robots.txt. Това изисква не само известна степен на техническо ноу-хау, но и граница на грешка, която трябва да се вземе предвид.
За щастие има удобни инструменти, които могат да премахнат болката от процеса, като генерират и проверят вашата карта на сайта вместо вас.
Генераторите на XML Sitemap, използват бот за обхождане на вашия уеб сайт. Те автоматично ще създадат карта на сайта на достъпни страници, спазвайки всички ограничения на robots.txt. Нещо повече, можете да го настроите да актуализира автоматично вашата карта на сайта на предварително зададени интервали, за да се уверите, че най-новото ви съдържание може да бъде индексирано от търсачката на Google.
Как да добавим XML Sitemap в Google
След като вашата карта на сайта е създадена, ще трябва да я изпратите в търсачките. Най-лесният начин да направите това е чрез Google Search Console.
В таблото за управление, изберете „Sitemap“ в секцията „Index“ на страничното меню. След това въведете URL адреса (напр. mywebsite.bg/sitemap.xml).
Най-накрая след като сте изпратили вашата XML Sitemap (Карта на сайта), роботите ще да могат да индексират уеб сайта ви с по-голяма лекота и точност. На свой ред това може да доведе до по по-голям трафик в органичните резултатите от търсачката.
Как да тестваме карта на сайта
Човешка грешка е възможна, ако сте я кодирали сами и това може да означава, че вашата карта на сайта не функционира така, както се предполага. Налични са онлайн инструменти, които да ви помогнат да потвърдите кода на вашата карта на сайта и да се уверите, че няма пропуски в синтаксиса.
Един от най-популярните инструменти за проверка на карта на сайта е XML Validation. Този инструмент автоматично проверява вашата карта на сайта за грешки, чрез въвеждане на нейният URL адрес в системата. Нещо толкова просто като липсващ маркер е достатъчно, за да погубите целият труд, които сте положили в работата на вашия уеб сайт.
Надяваме се, че нашето ръководство ви е било полезно и сте научили нещо ново. Не забравяйте, че консултациите са безплатни и винаги можете да се свържете с нас чрез формата за контакт.