Психология на цветовете в рекламата и маркетинга не е само естетически избор. Цветовете могат да имат дълбоко въздействие върху нашите емоции, възприятия и поведение. Рекламодателите отдавна използват психологията на цветовете, за да повлияят на начина, по който мислим и чувстваме и възприемаме техните продукти или услуги. В тази статия ще разгледаме психологията на цветовете в рекламата и как търговците я използват в своя полза.
Съдържание
Какво представлява психология на цветовете?
Психология на цветовете – това е изледване за това как цветовете се възприемат и как влияят върху настроенията, емоциите и поведението. Различните цветове могат да предизвикат различни чувства и могат да се използват за влияние върху настроенията и действията на хората.
Клиентите могат да предприемат действия въз основа на тези чувства, като например да се абонират за бюлетин, да се абонират или да купуват. Какво е влиянието на цвета върху решението ни да купим чифт обувки? Цветът на бутоните на уебсайта свързан ли е с поведението ни и прави ли ни по-вероятно да щракаме един спрямо друг? С две думи, да.
Психологията на цвета е сложна тема. Учените са изследвали как различните цветове влияят на индивидите въз основа на демографски и социални фактори, включително.
- Пол
- Местоположение
- Образование
- И още.
По този начин психологията на цвета в рекламата е от решаващо значение за маркетинга.
Защо психологията на цветовете има значение в рекламата?
Цветът може да играе голяма роля в маркетинга – независимо дали му обръщате внимание или не. Цветовете, които използвате във вашият сайт, включително вашето лого и другите ви маркетингови елементи , предизвикват емоционална реакция във вашата аудитория, независимо дали го осъзнават или не.
Как да използваме правилно цветовете?
Червено
Червеното е мощен и привличащ вниманието цвят. Свързва се със страст, вълнение и неотложност. Червеното може да създаде усещане за неотложност, поради което често се използва в реклами за продажби и разпродажби. Червеният цвят, също може да стимулира апетита, което го прави популярен избор за хранителни продукти. Прекаленото и натрапчиво използване на червено обаче може да има обратен ефект, така че е важно да го използвате умерено.
- Страст
- Любов
- Вълнение
- Енергия
- Увереност
- Агресия
Някой от най-известните марки използват червеният цвят във своето лого, за да демонстрират тези характеристики, а именно YouTube, Netflix и CocaCola
Синьо
Синьото е спокоен и успокояващ цвят. Често се свързва с доверие, надеждност и сигурност. Синьото е популярен избор за финансови и застрахователни компании, защото създава усещане за стабилност и безопасност. Използва се и в реклами за продукти, които насърчават релаксация или усещане за спокойствие. Прекомерното му използване, обаче може да създаде усещане за тъга или депресия, така че е важно да го използвате умерено.
- Стабилност
- Спокйствие
- Доверие
Марки като Ford, Facebook, HP, Oreo използват синият цвят вдъхвайки в потребителите усещане за доверие и спокойствие.
Жълто
Жълтото често се свързва с щастие, оптимизъм и топлина. Това е цвят, който може да привлече вниманието и да създаде усещане за позитивност. Жълтото често се използва в реклами за детски продукти или в кампании, които искат да предадат усещане за игривост. Преобладаващ жълт цвят е възможно да причини безпокойство, така че е важно да го балансирате с други цветове.
- Щастие
- Позитивност
- Оптимизъм
IMDB, McDonalds, Shell, Subway, IKEA са малка част от марките, заложили на жълтият цвят за своята бранд идентичност.
Зелено
Зеленото често се свързва с природата, здравето и екологията. Това е успокояващ цвят, който може да насърчи усещането за спокойствие и баланс. Зеленото често се използва в реклами за екологични продукти или в кампании, които насърчават здравето и благосъстоянието. Преобладаващо зелено обаче може да създаде усещане за скука или застой, така че е важно да го използвате умерено. Можем да заложим на зеленият цвят, ако целевата аудитория е предимно от жени.
- Младост
- Жизненост
- Сила
- Природа
- Стабилност
Най-разпознаваемите брандове използващи този цвят са Animal Planet, Spotify, Starbucks, символизирайки баланс и самоувереност.
Оранжево
Оранжевото е жизнен и енергичен цвят. Често се свързва с вълнение, ентусиазъм и топлина. Оранжевото е популярен избор за реклами, които искат да предадат усещане за приключение или забавление. Използва се и в реклами за продукти, които насърчават енергия или жизненост. Можем да заложим на оранжевият цвят при магазини за фитнес оборудване, фитнес продукти, финансови институции, както и мъжко облекло.
- Творчество
- Приключение
- Ентусиазъм
- Приветливост
Използва се от брандове, като JBL, Mozilla, Fanta, Dunkin Donuts.
Лилаво
Лилавото често се свързва с лукс, кралски особи и елегантност. Това е изтънчен цвят, който може да създаде усещане за изключителност и престиж. Лилавото често се използва в реклами за продукти от висок клас или в кампании, които искат да предадат усещане за изтънченост. Твърде много лилаво обаче може да създаде усещане за помпозност или арогантност.
- Лукс
- Мощност
- Амбиция
- Творчество
- Мистерия
- Магия
Всички признаваме красотата и силата на цветовете, те осветяват живота ни, носят радост и ни правят живи; те също могат да ни развълнуват или успокоят. Психологията на цветовете може да бъде много мощен инструмент в рекламата и при изработката на онлайн магазин или фирмен уеб сайт. Когато една реклама използва правилните цветове, за да съответства на предлаганите услуги или продукти, тя същевременно се обръща към правилния целеви пазар. Той формира основата на една успешна маркетингова кампания.
Маркетингът се върти около цветовете. Вашите маркетингови цели могат да бъдат максимизирани чрез използване на психологията на цветовете, за да създадете разпознаваемост на марката, лоялност и действие, от избора на правилния тон до използването на правилния нюанс.